اخلاق
اخلاق از چیزهایی است که انسان چاره ای از آن ندارد اگر اخلاق خوب ندارد در بند اخلاق بد گرفتار است و اخلاق بد هم بذر گناهان گوناگون است. استاد فاطمی نیا از کتاب جامع السعادات ملا احمد نراقی(ره) نقل نموده است :
« ان الاخلاق المذمومه فی القلب هی مغارس المعاصی ، فمن لم یطهر قلبه منها لم تتم له الطاعات الظاهره »
براستی که اخلاق زشت در قلب مزرعه همه گناهان می باشد پس کسی که قلبش را از آن ها پاک نکند، طاعات ظاهری او تمام وکامل نیست.
اخلاق جمع خلق ( با ضمه خا ) وخلق ( با ضمه خا ولام ) می باشد راغب می گوید خلق ( با فتحه خا ) با خلق ( با ضمه خا ) در اصل یکی است …
خلق اختصاص یافته است به کیفیات وشکل ها وصورت های است که بواسطه چشم دیده می شود و درک می گردد .
وخلق ویژه نیروها و سرشت هایی است که با بصیرت فهمیده می شود.
علم اخلاق
اخلاق یکی از سه شعبه حکمت عملی در کنار شعبه نظام خانوادگی و نظام اجتماعی است استاد شهید مطهری(ره) می فرماید :
معمولاً در مورد اخلاق می گویند که عبارت است از علم چگونه زیستن یا علم چگونه باید زیستن ویا می گویند اخلاق می خواهد به انسان پاسخ بدهد که زندگی نیک برای انسان کدام است وآدمیان چگونه باید عمل کنند.
ابوعلی مسکویه می گوید: علم اخلاق، دانش اخلاق وسجایایی است که موجب می شود جمیع کردار انسان زیبا باشد ودر عین حال آسان وسهل از او صادر شود.
ومحقق طوسی(ره) می گوید: آن علمی است به آنکه انسان چگونه خلقی اکتساب تواند کرد که جملگی احوال وافعال که به اراده او از او صادر می شود جمیل ومحمود بود .
مرحوم نراقی(ره) می گوید: علم اخلاق دانش صفات مهلکه و منجیه و چگونگی موصوف شدن و متخلق گردیدن به صفات نجات بخش و رها شدن از صفات هلاک کننده باشد .
ژکس از دانشمندان غربی می گوید: علم اخلاق عبارت است از تحقیق در رفتار آدمی بدانگونه که باید باشد.
فولکیه از دانشمندان غرب می گوید: مجموع قوانین رفتار که انسان بواسطه مراعات آن می تواندبه هدفش برسد.
فلسفه اخلاق
در علم اخلاق دستور است وباید ونباید و اینکه چه چیزی انجام شود وچه چیزی انجام نشود ودر فلسفه اخلاق توصیف است وخبر از واقعیات و….
اهمیت علم اخلاق
زین الدین عمر بن سهلان ساوی (قرن ششم) در شرح رساله الطیر ابن سینا می گوید: خلاف کرده اند متقدمان تا کدام علم اولی بود که اول خوانند معلم اول ارسطو گوید که علم اخلاق باید خواند، آنگه میزان یعنی منطق، آنگه طبیعی، آنگه ریاضی، آنگه الهی.
ارزش انسان به انسانیت اوست وارزش عمل به محتوای عمل وارزش دین به بیرون آمدن از پستی ها وحقارت هاست، ومعیار قهرمانی اخلاق (پس اخلاق ظرف دین است).
استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
ثبت دیدگاه