انسان باید تلاش کند تا به مقام انسانیت برسد مقام انسانیت همان ولی الله شدن است.
در قرآن کریم برای اولیای خدا، صفاتی بیان گردیده است از آن جمله:
خوف وترس ندارند
أَلاٰ إِنَّ أَوْلِيٰاءَ اَللّٰهِ لاٰ خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لاٰ هُمْ يَحْزَنُونَ ﴿يونس، ۶۲﴾
آگاه باشید! یقیناً دوستان خدا نه بیمی بر آنان است و نه اندوهگین می شوند.
اَلَّذِينَ آمَنُوا وَ كٰانُوا يَتَّقُونَ ﴿يونس، ۶۳﴾
آنان که ایمان آورده اند و همواره پرهیزکاری دارند.
لَهُمُ اَلْبُشْرىٰ فِي اَلْحَيٰاةِ اَلدُّنْيٰا وَ فِي اَلْآخِرَةِ لاٰ تَبْدِيلَ لِكَلِمٰاتِ اَللّٰهِ ذٰلِكَ هُوَ اَلْفَوْزُ اَلْعَظِيمُ ﴿يونس، ۶۴﴾
آنان را در زندگی دنیا وآخرت مژده و بشارت است [در دنیا به وسیله وحی و در آخرت به خطاب خدا و گفتار فرشتگان] در کلمات خدا [که وعده ها و بشارت های اوست] هیچ دگرگونی نیست؛ این است کامیابی بزرگ.
مدار ولایت اولیای الهی، ایمان مستقر وتقوای مستمر است چون اولیای الهی را کسانی می دانند که ایمان آورند وتقوای آنان نیز به گونه وصفی مستمر برای شان ثابت است جمله یتقون استمرار را می رساند وبا آمدن « کان » به معنای « یستمرون علی التقوی » است.
بنابراین کسانی ولی خدایند که همواره با تقوا هستند « که مومن مستمر التقوی ولی الله » است.
تسنیم ۳۷/۱۰۸
ازقول پیامبر(ص) نیز نقل شده است که:
نظروا الی باطن الدنیا حین نظرالناس الی ظاهرها
( اعلام الدین /۳۳۸ – بحار ۷۴/۱۸۱ ) – تسنیم ۳۷/۱۰۸
و از مولا علی علیه السلام در نهج البلاغه چنین نقل شده است :
دوستان خدا آنانند که به درون دنیا نگریستند، آنگاه که مردم به ظاهر آن چشم دوختند،
وسرگرم آینده دنیا شدند .آنگاه که مردم به امور زودگذردنیا پرداختند
پس هواهای نفسانی که آنان را از پای درمی آورد، کشتند.
وآنچه که آنان را به زودی ترک می کرد، ترک گفتند.
وبهره مندی دنیا پرستان را از دنیا ، خوار شمردند،
ودست یابی آنان را به دنیا زودگذر دانستند.
با آنچه مردم آشتی کردند، ذشمنی ورزیدند،
و با آنچه دنیاپرستان دشمن شدند، آشتی کردند.
قرآن به وسیله آنان شناخته می شود.
وآنان به کتاب خدا آگاهند؛ قرآن به وسیله آنان پا بر جاست وآنان به کتاب خدا استوارند، به بالاتر از آنچه امیدوارند چشم نمی دوزند، وغیر از آن می ترسند، هراس دارند .
حکمت/ ۴۳۲
انسانی که به آن مقام ( مقام ولایت ) رسیده باشد ، راهگشای بقیه عالم خواهد شد واو همان ولی الله، معصوم ویا پیامبر است وبه اذن الله از ولایت تکوینی برخوردار می باشد .
ولایت تکوینی انسان کامل بدان معنی نیست که او کار های خداوند را به تفویض انجام می دهد بلکه خداوند متعال کار را از طریق فیض ودیگر وسائط به انجام می رساند .
ولی الله از جمله فیض های الهی است وخداوند همانگونه که با آب رفع عطش و با آتش رفع برودت وبا باران نیاز گیاهان را مرتفع می نماید با ولی الله نیز نیاز انسان ها را تأمین می گرداند.
ولی الله بیرون از نظام یگانه ای که به یک فیض واحد آفریده شده نیست و ولایت تکوینی انسان کامل جدای از نظام الهی نمی باشد تا آن که گفته شود در نظام خلقت کسی با دعا ویا کرامت بر چیزی افزوده و یا از امری کاسته است.
انسان در اسلام /۹۴
ثبت دیدگاه